Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

El discurs d’Obama

|

- Publicitat -

Un líder polític que vulgui arribar lluny en la seva carrera política necessita tenir, sobretot, un relat. Una idea recolzada d’un conjunt d’idees, un equip per posar-les en marxa i el suport de la gent; sempre i quan els hagi aconseguit convèncer. No hi ha res pitjor que un líder polític que no sap cap a on dirigeix la nau. Bé, potser sí: un polític que tingui un gran relat però que sigui incapaç de comunicar-lo.

Barack Obama té un gran relat: l’esperança del canvi. Són les dues paraules claus que formen el seu marc de referència conceptual, change i hope. I està aconseguint erigir-se com l’estandard del canvi a Estats Units. Però no n’hi ha prou amb tenir grans idees i profundes conviccions: cal saber comunicar-les.

Publicitat

I en això Obama ha demostrat ser un gran professional. En primer lloc, ofereix una imatge diferent a la de un presidenciable a l’ús. El seu color de pell ajuda a reforçar la imatge de canvi (quin gran canvi seria el primer president afroamericà!) i sol vestir amb una elegant informalitat i vestits que reforcen la formalitat sense perdre la joventut del candidat: 46 anys. La seva forma de vestir, caminar, parlar i gesticular són un punt fort.

Però sobretot ens trobem davant d’un gran orador. Fa de l’empatia un punt al seu favor i compta amb un bon equip que li escriu grans discursos. El seu speech writer va fer un excel·lent treball en la redacció del discurs de victòria del passat dijous a Iowa. Compleix a la perfecció amb allò que ens hem de preguntar abans d’escriure un discurs:

  • Segment, a qui va dirigit: no parla només als votants de Iowa, sap que parla a tot el país i que és notícia. Per això el discurs té un àmbit nacional que traspassa les fronteres d’Iowa. A més, fa dues referències clares a la gent de New Hampshire que són la següent etapa de les primàries.
  • Què pensen d’ell: utilitza en més d’una ocasió arguments per refermar els seus punts forts i per defensar-se dels punts dèbils; abans que ho facin els adversaris.
  • Soroll: dóna arguments i bones frases per aquelles contradiccions que els adversaris poden trobar en el seu relat.
  • Concepte: el canvi. Aquesta és la imatge que ell vol que tinguin els americans quan pensin en ell. Canvi i esperança. I el seu discurs tracta d’això.
  • Canal: si mireu el vídeo veureu que aconsegueix un difícil equilibri entre el líder que es dirigeix als seus i el líder que a més ho fa a tota la nació. I per si no fos prou difícil, encara està en campanya i no pot aparèixer com un triomfalista perquè encara no és candidat. I sense perdre el posat presidencial que un bon candidat ha de tenir.
  • Missatge: l’escriptor pensa, què dirà el candidat? I podem veure com va fer bona feina: es tracten tots i cadascun dels seus temes. I els de ningú més.

El discurs d’Obama és bàsicament una arenga: ell és un líder indiscutible en aquell espai i opta a ser-ho a nivell nacional. Aquest auditori coneix el seu discurs, l’accepta i l’aplaudeix. Té grans dosis d’emoció. És un discurs que afirma, que cohesiona als seus i en reforça les seves conviccions. Integra a Barack amb l’auditori i intenta colar-se a les llars de milers d’americans. Però sobretot la seva intenció és afirmar el lideratge del senador i mobilitzar a tothom en aquesta llarga cursa fins a la Casa Blanca.

Barack comença amb un impacte emotiu “You know, they said this day would never come. They said our sights were set too high. They said this country was too divided; too disillusioned to ever come together around a common purpose. But on this January night – at this defining moment in history – you have done what the cynics said we couldn’t do.” A partir d’aquí es van encadenant impactes emotius amb els seus arguments, reforçats amb exemples personals a Iowa… i New Hampshire. Per aconseguir que aquests moments emotius tinguin força fa servir un llenguatge adequat, un llenguatge provocatiu en boca d’un candidat a president, que insinua canvis i que és efectiu. A més, busca la cohesió i la integració amb l’ús del plural. I afalaga a tots els voluntaris i seguidors posant-se d’exemple: ell també va començar fent campanya sense cobrar ni un dòlar. I ara vol ser president: el somni americà que tant es tracta en el discurs.

Us recomano la lectura d’aquest gran discurs. En moment importants d’una campanya no es pot perdre el temps i cal estar preparat per a comunicar més que mai amb la nostra reacció. En aquestes nits electorals cal tenir preparats els dos discursos i tenir al candidat preparat per a defensar-los davant d’un atril. Una bona acceptació de la victòria ajuda a comunicar com serà el nostre candidat al govern. I una actuació dolenta ens pot resultar un estorb.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut