Alfons López Tena


Diumenge, 16.5.2010. 05:00 h

Monarquia catalana

Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 16 vots )
valorar_carregant carregant


Comparteix







Etiquetes
Moltes persones pensen que l’Estat català independent ha de ser republicà, per convicció o perquè identifiquen la monarquia amb el Regne d’Espanya, però fóra erroni no fer-se dues preguntes, ¿Què és més convenient per assolir la independència? ¿Què és més favorable per l’Estat català?. Ja Cambó responia “Monarquia? República?: Catalunya!”, i reblava Joan Sales, polemitzant amb Josep Carner: “'...totes les nacions tenen defectes i seríem ben pàmfils si imaginàvem que la nostra serà en això diferent de totes les que hi ha i hi ha hagut en el món a fi de fer feliç el 'príncep dels poetes' (...) fóra en tot cas un escrúpol de monja que de tant voler una nació sense defectes ens deturéssim de fer-la; és que n'hi pot haver cap de pitjor que la inexistència? Somniar perfeccions ve després d'assegurar existències.”

Des d’aquest punt de vista, no és rellevant que el catalanisme, especialment d’esquerres, hagi estat històricament republicà, o monàrquic per mera conveniència, perquè es referia i refereix a la forma de l’Estat espanyol, entenent que era més favorable per Catalunya que Espanya fos republicana a què fos monàrquica. No es tracta d’això, sinó de l’Estat català, de la conveniència de la Monarquia o la República per la Catalunya independent. Qui només vulgui la independència de Catalunya si és republicana, o si és monàrquica, o socialista, o liberal, o europeista, o cristiana, o laica, o multicultural, o pacifista, o solidària, o de tots els Països Catalans alhora, o democràcia avançada, o ... (ací cadascú que posi allò que vulgui, el seu “escrúpol de monja” favorit); qui subordini i condicioni la independència al seu preferit model de societat, millor que no es torbi i no continuï llegint¨aquest article, adreçat als que volen només la independència. I punt. I apart.

Si només ens fixem en la probabilitat, sembla clar que la Catalunya independent serà una república, per les següents raons: manca de dinastia històrica; context internacional republicà, on en un segle no s’ha creat cap monarquia a Europa, i molt poques al món; i manca de suport popular: els monàrquics a Catalunya ho són de la Monarquia espanyola i de mantenir Catalunya al Regne d’Espanya, els independentistes catalans no son monàrquics.
Nogensmenys, si l’Estat propi és l’objectiu i la dicotomia independència/dependència és a hores d’ara la contradicció principal que desplaça i subordina totes les altres, el dilema monarquia/república esdevé una contradicció secundària que s’ha de resoldre al servei de l’assoliment de l’Estat propi. Fer el contrari fóra caure en l’oportunisme dogmàtic, per insistir en la centralitat d’una contradicció ara no principal (monarquia/república, capitalisme/socialisme, etc) al moment erroni.

Article publicat al diari Avui el divendres, 14 de maig de 2010. Podeu llegir la resta de l'article aquí.

lectures 6602 lectures comentaris 8 comentaris

publicitat

COMENTARIS fletxa taronja

item
#8
9 de juliol de 2010, 11.56 h

Continuació del comentari 7. Per tant per a mi, un rei és la imatge viva del vassallatge, la submissió il•limitada i fer dels vasalls el que li roti, que per això és el rei. Vaja, exactament com ara. Per tant i per acabar: FORA LA MONARQUIA D'UNA PUNYETERA VEGADA, aquesta i qualsevol altra de futura. Si volen ser reis, que treballin, que per això, tots nosaltres hem hagut de treballar i vinclar l'esquena. I qui dels catalans vulgui rei, que el paguin ells, de la mateixa manera que es pos... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0

item
#7
9 de juliol de 2010, 11.55 h

Mirin, i em dirigeixo als comentaristes anteriors a aquest meu: Veig que sou entesos en la ciència de la història, ciència en la qual jo malauradament en sóc quasi profà. Potser, fent gala d'aquella dita catalana, "pixaré fora de test", però no puc estar-me'n de dir-ho i mostrar-me anti monàrquic fins l'últim dels cabells que em resten al cap. Sigui quin sigui el rei o dinastia que hipotèticament pogués ocupar un tro a Catalunya, serà un aprofitat, qui com el ara mantenim per la for... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0

item
#6
Daniel fletxa Barcelona
8 de juliol de 2010, 13.44 h

Entenc el rerefons del què proposes: si el republicanisme és un estorb per a la independència, descartem-lo. Emperò, la monarquia s'hauria d'instituir en la futura Constitució catalana, i això serà possible amb posterioritat a la pròpia independència. Per tant, no veig la disjuntiva. Si els catalans voten per seguir essent súbdits, així sia. Ara, jo m'hi oposo.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0

item
#5
Manel fletxa Alacant
2 de juny de 2010, 21.42 h

No es tracta d'humiliar a ningú, ni a cap territori històric. Es tracta de reconèixer la realitat històrica dels diferents pobles de les Espanyes. L'antiga monarquia amb la Casa d'Àustria i posteriorment amb la Dinastia Carlina Borbònica van manifestar un compromís pel que fa fer de Catalunya el antemural d'Espanya, durant la guerra de Successió entre 1702-1715. Posteriorment amb el carlisme, partint de l'any 1833, el Carlisme va manifestar el mateix sentiment en els territoris forals, i... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 5   votar negatiu 0

item
#4
25 de maig de 2010, 15.57 h

Aquest cop estic plenament d'acord amb tu. No sóc ni monàrquic-espanyol, ni monàrquic-català, però crec que la via de la monarquia compartida està poc estudiada i podria (només dic "podria") ser una sortida viable que complauria a amplis sectors espanyols. Per a Espanya seria menys humiliant acceptar la nostra independència sota una mateixa corona catalano-castellana.


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0

item
#3
Manel fletxa Alacant
23 de maig de 2010, 23.22 h

No és possible reclamar la Tradició Catalana monàrquica d'una banda i per un altre prescindir d'aquesta tradició inventant la monarquia, triant prínceps sense cap sentit, trencant precisament amb la tradició històrica i monàrquica de Catalunya, que tant diu defensar l'articulista.

No té cap sentit la proposta monàrquica independentista, perquè la tradició monàrquica catalana, precisament apunta tot el contrari. Si és monarquisme legitimista el que es defensa per a Catalunya, no t... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 1

item
#2
17 de maig de 2010, 19.10 h

Benvolgut Alfons: per arribar a ser Notari s'ha d'estudiar i lluitar molt...i això es pot veure en la profunditat de les teves accions i aportacions!


Valora aquest comentari:   votar positiu 5   votar negatiu 2

item
#1
16 de maig de 2010, 10.36 h

Completament d'acord amb Vostè. Els catalans monàrquics, no són independentistes, ja que estan ancorats o varats al passat i per tant unionistes o dependents d'espanya. Jo afegiria, i és una opinió personal que, vista l'experiència d'haver de compartir per la força la nostra vida amb dinasties d'aquesta mena, i més la borbónica que ha estat nefasta per Catalunya, en tots els sentits, als quals hem d'alimentar, mantenir i pagar llurs luxes i capricis, a més d'haver d'aguantar-los en les... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 1

5 !10 !20 !tots
1


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat

Alfons López Tena logo rss

President del Cercle d'Estudis Sobiranistes

més informació

correu Contactar amb l'autor

ELS MÉS fletxa


ARXIU fletxa







logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.