Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024
Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024

L’abstenció i l’Eix Transversal

|

- Publicitat -

Una de les múltiples crítiques que es van fer al govern de la Generalitat de Jordi Pujol va ser la política del peix al cove que els va portar, entre moltes altres coses a la construcció d’un país virtual. Una de les obres emblemàtiques de l’etapa convergent va ser l’Eix Transversal, una infrastructura necessària però mal dimensionada. S’havia de fer una autovia i els espanyols no deixaven anar ni cinc, així que el govern convergent va construir una carretera. Amb 155 quilòmetres de longitud, que van de Cervera a Riudellots, es van deixar tres petits trams amb característiques d’autovia, un fet que va fer que ja des del primer dia la demanda superés la coixa oferta.

Amb la direcció del PSC a la conselleria de Polítca Territorial i Obres Públiques (PTOP) la política del peix al cove s’ha esvaït, però el finançament del país segueix essent igual de precari, tot i el tràfic d’electes i alts càrrecs entre Barcelona i Madrid. De manera que per poder tenir algunes de les infrastructures necessàries per no col·lapsar –encara més- el país, s’han inventat la figura del “peatge a l’ombra”. És tracta d’una formula magistral pels polítics però nefasta per las societat catalana, ja que a la llarga paguem per duplicat les obres que s’han de finançar des del Ministerio de Fomento de Madrid en base als tributs que recapten.

Publicitat

Fa pocs dies el departament de PTOP va anunciar la inversió de 865 milions d’Euros en el desdoblament de l’Eix Transversal; corresponen a la gestió de l’obra, direcció i redacció de projectes, expropiacions, i ampliació de la via existent amb nous carrils, viaductes i túnels. La Generalitat finançarà aquesta obra mitjançant una concessió d’obra pública que es licitarà a una empresa d’iniciativa privada (això si, la adjudicatària sortirà d’un concurs, tot legal), que construirà i gestionarà l’autovia per un període de 33 anys. Aquesta empresa assumirà els costos de la redacció dels projectes constructius, de l’obtenció dels terrenys, de l’execució de l’obra i de la seva conservació posterior, i la Generalitat a canvi li abonarà un cànon ja que en realitat no disposa d’aquests diners. Això és un peatge a la ombra, i consisteix en que circularem per una autovia i ens pensarem que ens ha sortit gratuit, o si més no que ha estat finançada amb els diners que en el seu dia vam ingressar a les arques de l’estat i resultarà que no és així. Que el nostre govern ha demanat un crèdit a una empresa privada que trigarà 33 anys a tornar, amb els corresponents interessos.

Jo d’això en dic prendre el pèl a la gent, i no m’estranya que a les darreres eleccions municipals hi hagués una abstenció del 46,21% i a la ciutat de Barcelona un 50.42%, la més elevada de Catalunya i l’estat espanyol. No defenso la política del peix al cove, però el que no pot ser és que els senyors i senyores del PSC enganyin al país i en treguin un rèdit electoral, em sembla que hi ha polítics que tenen la responsabilitat de replantejar les seves estratègies pel present i futur del país.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut