Opinió amb independència. Dilluns, 21 de maig de 2012 06:17 h
facebook twitter RSS in.directe.cat

Jaume Cusó


Opinió doble fletxa Dissabte, 17.12.2011. 20:30 h

PER A QUÈ SERVEIX UN REI?

Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 4 vots )
valorar_carregant carregant


Comparteix







Etiquetes

 

 
PER A QUÈ SERVEIX UN REI?


Abans de respondre a la pregunta del títol hem de tractar unes qüestions prèvies.

Les monarquies tenen punts en comú però també moltes característiques particulars, per tant hem de centrar-nos en aquesta monarquia que tenim més a prop encara que moltes de les coses que diré són aplicables a qualsevol monarquia. Un rei és un càrrec vitalici i hereditari, és a dir, normalment el càrrec de rei s'hereta de pare a fill, i s'és rei fins el dia de la mort, tret que abdiquin o que siguin derrocats. El rei al que els catalans li paguem el sou - amb monedes que en el cas de les d'1 i 2 euros tenen la seva cara – és un Borbó, una dinastia que va començar a regnar el segle XVIII i que ha estat destronada quatre vegades i sempre han tornat, com la mala herba. L'actual rei, però, no va heretar el càrrec del seu pare, tampoc del seu avi, va heretar el càrrec de cap d'Estat a títol de rei del dictador feixista Francisco Franco.

El rei és el cap d'Estat, i com deien els llibres de l'època ja llunyana en què jo estudiava, el rei regna però no governa, és a dir, el rei signa allò que li posen pel davant però no legisla, no opina, no mana, no té cap poder, i sort que no en té, perquè un Borbó amb poder és més perillós que un mal de queixal. Llavors, per a què serveix un rei?. Fa discursos plens de vaguetats, talla cintes per inaugurar ponts, hospitals i altres obres i a canvi hi posen una placa amb una cortina i convida a sopar als caps de govern o d'Estat d'altres Estats que visiten oficialment el Regne de les Espanyes. I de tant en tant va a Baqueira a trencar-se la cama o surt a navegar amb el Bribón o va a caçar ossos russos borratxos. És a dir, la vida que tots nosaltres voldríem però que com a ciutadans ens toca molt la pera perquè amb els temps que corren és molt molest mantenir - a cos i cost de rei - a gent que fa el dropo a càrrec de l'erari públic, o el que és el mateix, dels nostres impostos.




 

lectures 954 lectures comentaris 20 comentaris

publicitat

COMENTARIS fletxa taronja

item
#20
Jaume Cusó fletxa Barcelona
19 de desembre de 2011, 21.58 h

#19 Crec que la monarquia és una institució anacrònica, en els temps actuals, ja és un càrrec sense poder efectiu, vitalici i que hereta per dret de neixament. El món dóna moltes voltes i potser d'aquí a 50 anys o 5 segles tornem al feudalisme, a les monarquies absolutes, potser desapareixen totes les monarquies o qui sap si hem tornat a les cavernes.


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0

item
#19
Marc CM fletxa Tarragona ciutat
19 de desembre de 2011, 21.51 h

#18 No sé si el rei és anacrònic. Els carros de cavalls són (almenys, gairebé de tot) anacròcnics. També és anacrònic el geocentrisme en l'astronomia. Potser és anacrònic Aristòtil, o potser no encara del tot. Però, el rei, anacrònic... El que sí que em penso és que el rei és una figura inconvenient, perillosa. A més, la política no és com la tecnologia: el passat pot retornar, el passat no té que deixar de ser (o semblar) útil. El rei no té que ser anacrònic ni tant sols... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0

item
#18
Jaume Cusó fletxa Barcelona
19 de desembre de 2011, 20.27 h

#15 Per això plantejava l'article d'aquesta manera, exposo els fets tal i com són. La monarquia és avui només un peça arqueològica, una figura anacrònica.

Si haguèssim d'escollir una república hauríem d'escollir entre una república de l'estil de la francesa o la nord-americana o de l'estil de l'alemanya o la israeliana. Com sabeu, el president de la República francesa o el dels Estats Units té el poder de legislar, no només fa tasques representatives, però el president de la Rep... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0

item
#17
Marc CM fletxa Tarragona ciutat
19 de desembre de 2011, 14.08 h

#15 estic amb tu, Ganxonia


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0

item
#16
Marc CM fletxa Tarragona ciutat
19 de desembre de 2011, 14.07 h

#14 Estic d'acord en moltes coses amb tu, Jordi... però pren-t'ho amb calma, que amb nervis, en el fons, no es va enlloc. És un consell d'un compatriota teu.


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0

item
#15
19 de desembre de 2011, 12.52 h

#13 Llavors dequè ebs serveix un rei ???. és evident que la seva personalitat i/o la seva qualitat de rei, és només per lluir de monarquia i tenir-la ben endreçada. Però els paios per això cobren una pasterada de milions; una morterada per anar de vacances, fardar de iot que li han regalat aquells que esperen rebre'n favors a canvi. Un home que sort que no mana ni redacta lleis, perquè amb el seu intel·lecte, ens podríem veure abocats a mil i un conflictes.


Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 0

item
#14
jordi fletxa barcelona
19 de desembre de 2011, 12.42 h

Quan la monarquia viaja a l'estranger ho fa en nom d'ESPANYA i de la Llengua Castellana, i per tant a
nosaltres no ens representa ningú. És evident que estàn esperant diluïr-nos en un imperi castellà
barnissat de la lengua espanyola perquè poguem acceptar en un primer moment ser espanyols i
d'aqui a 5 ò 6 dècades assumir el nostres CASTELLANISME. Si cal, fins i tot canviaran la història
i els noms dels monuments catalans per assimilar-los a castella. Igual que han fet amb la HISTORIA
... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 5   votar negatiu 0

item
#13
Jaume Cusó fletxa Barcelona
18 de desembre de 2011, 11.43 h

#11 Les funcions de la monarquia espanyola són representatives, com he dit, rep els caps d'Estat i de govern estrangers, i signa els decrets però no els pot redactar. Ha de ser políticament neutral i no opinar sobre res ni donar suport a cap grup polític concret.


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0

item
#12
Marc CM fletxa Tarragona ciutat
18 de desembre de 2011, 11.35 h

#6 estic en general d'acord amb tu, xicot


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0

item
#11
Marc CM fletxa Tarragona ciutat
18 de desembre de 2011, 11.32 h

Crec que els borbons d'abans regnaven i manaven, no com els actuals... tot i que avui en dia ben poques monarquies absolutistes (i no parlamentàries) queden encara; i, és clar, Espanya és una monarquia parlamentària...

Però si parlem de les monarquies de tots els temps, algunes regnaven i governaven alhora.


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0

5 !10 !20 !tots
1
!
2 >


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat

ELS MÉS fletxa


ARXIU fletxa







logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.