Edició 2106

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 01 de maig del 2024
Edició 2106

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 01 de maig del 2024

Bruixes i Sardanes

|

- Publicitat -

(Versió extesa a 3500 caràcters de l'article publicat a “El Punt Avui” el 19-Abr-16) A primer cop d’ull, barrejar bruixes i sardanes sembla un còctel incongruent, però això és el què fa deliberadament en Jordi Bilbeny a “La sardana i la religió de les bruixes” (Librooks, 2015). Aquest és un llibre únic, que explora un territori altrament molt escassament cartografiat. Agafant algunes manifestacions culturals centrals de la cultura catalana, en Bilbeny explora què hi ha en realitat en el seu origen, i ens revela una realitat subjacent: que moltes d’elles són manifestacions distorsionades d’una religió primigènia precristiana, comú a molts altres pobles, i com, en el seu moment, la naixent religió cristiana va fer tot el possible per anorrear-la per tots els mitjans, com a competidor pre-existent que era.
 
En Bilbeny té molt clara la panoràmica que vol mostrar al final, però condueix el lector a descobrir-la a base d’anar pintant el quadre amb moltíssims puntets proporcionats a través de múltiples indicis i evidències que, en acumular-se a través de les pàgines del llibre, van conformant un únic relat integral per al lector, talment com un quadre puntillista de Seurat. Per tal de reconstruir aquesta realitat original, i amb la extrema dificultat imposada per la distància i, sovint, la distorsió deliberada, en Bilbeny beu de totes les fonts disponibles (aquest és un llibre profundament documentat, amb més de 2300 referències), algunes molt sòlides i altres molt tènues. Totes, no obstant, apunten en una mateixa direcció que, un cop exposada, no podria semblar més evident: a les nostres terres hi havia implantada una religió precristiana molt arrelada, de culte a la natura i a la fertilitat, que la puixant novella religió cristiana va fer tot el possible per esclafar, anant des de la prohibició i la persecució, fins a l’adopció de molts dels cultes, rituals i espais de l’antiga religió, per tal de facilitar-ne la suplantació. I un cop copsem la panoràmica descrita per en Bilbeny, veiem traces d’aquesta antiga religió per pràcticament tot arreu.
 
Així, el llibre ens presenta els lligams de les bruixes amb les sacerdotesses i religioses d’aquesta antiga religió; com acceptaven de bon grat el seu martiri per tal de no renegar de la seva religió, i com eren alhora criminalitzades i calumniades pel martell d’heretges de l’església. Ens presenta també com el terme “moro” podria no tenir absolutament res a veure amb àrab, sinó amb els practicants d’aquesta antiga religió, també enemics religiosos de la nova ortodòxia cristiana. Com la religió cristiana va començar a parar esment al natalici de Jesús, per tal d’acomodar les pràctiques precristianes de celebrar el solstici d’hivern. Perquè la verge de Montserrat és bruna i eren religioses les que tenien cura del seu culte, i no homes com ara. Com la sardana, abans tinguda per desenfrenada i oposada a la religió cristiana, fins a ser prohibida per diversos representants eclesiàstics, es relaciona amb els balls rodons de celebració de les antigues religions. Com els noms Martí i Marçal estarien relacionats amb el dimoni. Com la cançó “En Joan petit quan balla”, en realitat no seria una cançó infantil. Quin seria el possible origen últim del toponímic Montgrí. I moltíssimes altres relacions més entre elements de la nostra realitat d’avui, amb un passat ara molt difuminat i distant.
 
Aquest no és un llibre d’evasió, sinó de lectura atenta, i aportarà al lector interessat una perspectiva completament diferent sobre molts elements de la nostra quotidianitat, i una mostra més de com de profundes solen ser les arrels de les coses.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut