Daniel Torras


Comunicació política doble fletxa Divendres, 13.9.2013. 13:09 h

La contraoferta espanyola


Comparteix







Etiquetes
Atenció! Hem d’estar entrenats intel·lectualment i política! Aviat ens arribarà la contraoferta espanyola a la nostra proposta d’Independència. Segur que el Govern català –ho dic sense cap dada ni font, com una suposició– ja ha rebut alguna insinuació de sotamà. El Financial Times parla de federalisme asimètric (li deuen brillar els ulls al Navarro...) i algun tertulià local del PP fa mesos que parlava que la fórmula d’Estat associat s’estava coent a la Moncloa...
Però, per què no ens convé alguna d’aquestes solucions territorials? Crec que els arguments per rebutjar qualsevol contraoferta espanyola es poden relacionar amb diferents àmbits del procés de negociació: el context, l’emissor de la proposta, i el contingut, principalment.
El context ens hauria de fer preguntar-nos “i per què ara?”. És a dir, que un estat pequi de no reconèixer una nació, d’humiliar i descuidar els catalans i els seus drets, i de desatendre descaradament la pluralitat d’identitats es veu simplement en el moment de la proposta: el Govern espanyol –i l’oposició!– únicament és capaç de buscar una via per a Catalunya quan aquesta diu que se’n va; Espanya només reacciona quan els catalans ens hem queixat, i ens hem queixat moltes vegades, una darrera de l’altra, insistentment, contundentment i visiblement! Això vol dir, simplement, que ens tenen una consideració reactiva, que amb la seva proposta volen evitar aquesta acció –l’alliberament–, però no que es preocupin de nosaltres. No és una proposta constructiva. És, per tant, oportunisme i oportunisme reactiu en pro dels seus interessos (no dels nostres). Que la contraoferta vingui ara també implica que, fins que no ens tornem a queixar no tornarem a tenir atenció o, en altres paraules, no hi ha cap garantia que tinguem un reconeixement i un respecte constant d’ara endavant.
I aquesta consideració porta al segon àmbit: l’emissor de la proposta. La fórmula pot ser més o menys encertada, però l’emissari, el Govern d’Espanya, no té ja cap credibilitat (i no aquest del PP, sinó el Govern d’Espanya com a institució, com a actor polític). Ha incomplert directives europees, ha incomplert les seves pròpies lleis (pressupostos, dependència...), ha incomplert l’Estatut, no ha fomentat les cultures i identitats diferents de la castellana, ha atacat la llengua catalana... La pregunta és, ¿per quins redimonis hauria de fer ara un canvi dràstic –radical– i complir ara sí amb la seva promesa? Les propostes són paraules i, amb la trajectòria d’Espanya com a organització, cal preveure un incompliment (això, sí, si voleu justificat amb mil i una referències, però incompliment al cap i a la fi).
I finalment el contingut. Qualsevol proposta, i ara no entrarem en detalls de cap de les ofertes potencials en concret, fins i tot el famós federalisme del PSC, tenen un punt en comú: mantenir Catalunya dins d’Espanya, de fet, sota Espanya. Això, amics meus, és el quid de la qüestió ja que implica que moltes decisions, ara mateix la majoria, sobre aspectes i accions que afecten a Catalunya i els catalans les prendria Espanya, i no el Govern català, i algunes altres decisions es compartirien amb el Govern espanyol. La pregunta és: per què cal compartir-les? Per què cal supeditar-se a un marc espanyol? Si el bloc de referència cada vegada més és Europa, per què cal anar a Europa passant per Madrid i no podem anar-hi directament. En aquest sentit el federalisme és absurd, a no ser que sigui un federalisme directament europeu. Per què hem de cedir la nostra veu a Espanya quan podem parlar directament a Brussel·les i al món? En aquest punt és quan veiem que “Juntos mejor”, en realitat vol dir, “Juntos, nosotros –Espanya– mejor”. Ai, les el·lipsis...
Per tant, auguro que vindran propostes, podem dir, ‘grosses’, precisament perquè el que perd Espanya és molt.  Catalunya no perd res i ho té tot a guanyar. D’aquí poc, quan sentim parlar d’”Estat associat” o de “federalisme asimètric” hem de pensar: Per què ara? Es respectarà? Per què seguir depenent de Madrid encara que amb una nova fórmula? Crec que ja no es demana una “millora”, com deia el diputat del PP Enric Millo, ni un “estatus diferent” dins d’Espanya, com diu Pere Navarro; hem arribat al punt d’entendre que podem ser “iguals”, tractar-nos de tu a tu, d’estat a estat, com a bons veïns. Catalunya al mateix nivell institucional i organitzatiu que Espanya.  I la pregunta seria, i per què no?

lectures 3521 lectures comentaris 10 comentaris

publicitat

COMENTARIS fletxa taronja

item
#10
Xavier fletxa Rubí
14 de setembre de 2013, 18.01 h

#3 No hi estic d'acord. Potser sí que Mas fallarà, però el poble català, no. La mani del 2012 i la Via Catalana ara, així ho demostren. La situació és excepcional. Al temps.


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0

item
#9
Xavier fletxa Rubí
14 de setembre de 2013, 17.57 h

Discrepo. No crec que hi hagi cap ni una de proposta per part de l'estat espanyol. Bé, sí. Ja l'han fet, la proposta: "diálogo dentro del marco de la constitución" No es cansen de repetir-ho. I d'aquí no els trauràs. I ni falta que fa. Marxem i aleshores ja faran alguna cosa. M'imagino...


Valora aquest comentari:   votar positiu 6   votar negatiu 0

item
#8
14 de setembre de 2013, 16.35 h

No només hi haurà contraoferta del govern espanyol. Molt de compte a la jugada de l'esquerra jacobina.

30 anys donant pel sac, laminant competències, no pagant diners, atacant la llengua.... Amb el vitricoll de l'Estatut, el PSOE passà el ribot a una proposta menys que federal.

Poc abans de la diada del 2012 encara negava el federalisme. Però, oh miracle, després de la diada, obrí l'armari dels jecs i es declarà federalista, tot i que al document oficial que s'aprovà posteriorment a G... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 12   votar negatiu 0

item
#7
Paco Pi fletxa Barcelona
14 de setembre de 2013, 15.14 h

Sentint-ho molt, entenc el que diu #3 (na Marta) pel que fa al president (però alerta, Marta, amb ficar-te amb la ciutadania, que també la conformem tu i jo, eh?).
En Mas em fa més por que una pedregada. És una guineu. Ja s'ha tret de la màniga endarrerir el procés dos anys per mor de "fer les coses bé". Que expliqui en veu alta què espera que passi durant aquests dos anys que li queden de legislatura.


Valora aquest comentari:   votar positiu 7   votar negatiu 0

item
#6
14 de setembre de 2013, 00.07 h

Proposaran tres alternatives: sota, cavall o rei.


Valora aquest comentari:   votar positiu 18   votar negatiu 0

item
#5
manel.cat fletxa CAT lliure
13 de setembre de 2013, 23.31 h

#3 Marta, Donar per fet una derrota del poble català, es, com mínim, patètic. Ho sento, però només qui lluita -pacíficament, es clar- pot guanyar.

I rendir-se quan es te que ser més fort no es el camí de la Llibertat.

Els tenim amb una por que cada vegada els hi fa fer estupideses més grans; la última i penúltima son de parvulari, lo de cridar al ambaixador d'un país de la CE per a dir-li que es calli farà empremta, i lo de prohibir que Barcelona perdi una festa internacional que ... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 11   votar negatiu 0

item
#4
Ermessenda de Solsona fletxa Sant Llorenç de Morunys
13 de setembre de 2013, 20.28 h

#3
Aquesta vegada és força més difícil, perquè la contestació s´endu per davant aquell que faci el mínim gest de traició. No valen diners, ni promeses que tots sabem seran incompliments.
N´he vist de tots colors en 25 anys de militància a l´independentisme, he travessat deserts, he cridat sola entre parets, en fi que no per experimentada tinc la veritat del meu cantó, pero Marta, aquesta vegada ho tenen fotut, doncs també dins de la cúpula del partit que esmentes, i no només la ... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 0

item
#3
Marta fletxa Bcn
13 de setembre de 2013, 19.26 h

A veure quan triga CiU a trair el poble català. Només és qüestió de temps. I el poble català afluixarà, se li vendrà la moto, com sempre, i afluixarà. Tenim un poble ruc sense remei, i això no es canvia de la nit al dia. Mala peça al teler. Era d'esperar.


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 26

item
#2
Ermessenda de Solsona fletxa Sant Llorenç de Morunys
13 de setembre de 2013, 18.39 h

No sóc capaç de trobar-hi cap esmena al teu article, tot i que sempre ho faig en un sentit crític i constructiu; però és que Daniel, el que dius no es pot millorar.
S´ha acabat.The bròquil is over.
Volem data per a la consulta.
Volem pregunta clara de SÍ o NO.
Si no hi pot haver consulta, DUI ara mateix.
Visca la República Catalana al 2014!


Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 0

item
#1
josep fletxa Igualada
13 de setembre de 2013, 17.26 h

Completament d´acord. No hem de deixar-nos enlluernar per falses expectatives que a la fi no es produirien i sols servirien per desactivar l´Independentisme ja que és precisament això el que busquen. La Independència d´Espanya és l´únic camí formal que té Catalunya per subsistir i progressar. En aquestes alçades del procés Independentista conformar-nos amb qualsevol succedani seria signe de debilitat i així ho interpretaria Espanya, al cap de pocs anys ens n´adonaríem de l´error... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 22   votar negatiu 0

5 !10 !20 !tots
1


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat

ELS MÉS fletxa


ARXIU fletxa







logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.