Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024

El Col·lectiu Emma explica als corresponsals estrangers que les crítiques a la immersió són ‘completament infundades’

|

- Publicitat -

L’article del Col·lectiu Emma argumenta com la immersió lingüística possibilita que els estudiants que la practiquen ‘tinguin més èxit en l’escola que els altres estudiants’, ja que els programes d’immersió ‘no tenen efectes negatius sobre l’aprenentatge de la llengua materna’, mentre que en la segona llengua els estudiants ‘adquireixen quasi nivell de nadiu en comprensió lectora i auditiva’.

‘Un debat sobre un model de societat’
El text afirma que la discussió sobre els models de l’escola i el llenguatge és ‘un debat sobre un model de societat’ que s’ha de basar, diu, en un diàleg entre cultures. En aquest sentit, el model d’immersió lingüística impedeix ‘que els nens siguin segregats per raó de llengua’, seguint un mètode quebequès ‘que s’havia aplicat amb èxit’. La raó de ser de la immersió és ‘que tots els nens siguin educats en una llengua comuna’, independentment de la que parlin a casa.

Publicitat

‘Una bona elecció’
Els anys han demostrat que el model català va ser ‘una bona elecció’, ja que a Catalunya ara hi ha milers de fills d’immigrats d’arreu del món, amb més d’un centenar d’idiomes a les escoles catalanes que fan més necessari que ‘que els nens que parlen aquests idiomes a la llar s’integrin ràpidament a través d’un llenguatge comú’, amb tot el que això implica d’esforç addicional via aules d’acollida, etc. L’objectiu: ‘accelerar el procés de socialització en el seu nou entorn’.

Gràcies a les famílies no catalanoparlants
El model d’immersió lingüística no hauria reeixit ‘sense el suport actiu de les famílies no catalanoparlants’, assevera l’article del Col·lectiu Emma, que afirma que aquestes famílies ‘han contrbuït a generar una visió positiva de la llengua i un major sentit de pertinença a la seva nova societat’.

Amenaces
Malgrat aquests avenços, l’article explica que han sorgit amenaces al model català d’integració per part del nacionalisme espanyol, que, guiat per una ‘obstinació centralista’, persegueix ‘actuar contra la normalització del català’. En aquest sentit, afirma que la defensa de la llibertat dels pares a triar la llengua d’estudi dels seus fills és una manera d”evitar l’aprenentatge del català’.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut