Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

Barcelona-Sao Paulo, al ralentí

|

- Publicitat -

Nou mesos per aconseguir una autorització de la Dirección General de Aviación Civil. Aquest és el temps que Singapore Airlines ha trigat en obtenir la llum verda del Ministerio de Fomento per a operar la ruta Barcelona-Sao Paulo. Agilitat burocràtica espanyola, en diuen. Un retard que ha posat en perill no tant sols una nova connexió intercontinental des del Prat sinó la mateixa presència a Barcelona de la companyia asiàtica, que actualment vola diàriament entre la capital catalana i Singapur amb una escala tècnica a Milà.

Ni aquest risc ni la intervenció d’Spanair -que incorporarà el seu codi compartit a la ruta- en les negociacions, van servir per a superar el bloqueig del Govern espanyol. Tant sols l’incendi mediàtic provocat a finals de juny en fer-se públic el veto de Fomento -i la sospita que podia tenir alguna vinculació amb el globus sonda llençat per Iberia insinuant la recuperació del vols intercontinentals des del Prat amb Sao Paulo com a primera destinació- ha aconseguit que el Govern espanyol reconsiderés el seu rebuig i anunciés finalment dimarts passat la llum verda a la nova ruta. El recel oficial es refugiava en allò que la Convenció Internacional d’Aviació Civil va definir com fifht freedoom, i que en aquest cas es concreta en la possibilitat que l’aerolínia asiàtica pogués vendre bitllets en el tram de Barcelona a Sao Paulo. No és anodí recordar que el mercat brasiler és una de les mines d’or d’Iberia en el seu ‘hub’ de Barajas. Curiosament, però, cap d’aquests arguments van retardar l’autorització a la companyia xinesa Air China quan a finals de 2006 va decidir iniciar una ruta similar entre Beijing i Sao Paulo amb escala a Madrid.

Publicitat

Superades les traves, Singapore preveu iniciar les operacions a partir de 2011 amb tres vols setmanals entre la capital catalana i la metròpoli brasilera com a continuació de l’actual Singapur-Barcelona. D’aquesta manera espera poder absorbir una demanda creixent entre el sud-est asiàtic i el Brasil oferint una alternativa a un mercat fins ara dominat per les companyies del Golf Pèrsic -Emirates des de Dubai i Qatar Airways des de Doha- i la turca Turkish Airlines des d’Istambul. Cal tenir en compte que el Boeing 777 trigarà prop de 24 hores en completar el trajecte entre Singapur i Sao Paulo, fent molt costós en termes d’operativitat oferir més de tres freqüències setmanals.

Pel que fa a l’aeroport del Prat, recupera una connexió directa amb Sao Paulo que ja havia tingut durant els anys 80 i 90 amb les companyies brasileres Varig i VASP. Singapore i Spanair entren en un dels mercats fins ara orfes i pontencialment més rendibles en el punt-a-punt intercontinental des de Barcelona oferint una alternativa de qualitat i sense escales a una demanda estimada de 50.000 viatgers l’any. Alhora, i malgrat la incomoditat que pot suposar per al viatger de negocis no tenir un vol diari, els estàndars de servei i la reputada fama de la companyia asiàtica poden atreure passatgers business d’altres aeroports estatals i europeus. Finalment, cal no oblidar que Barcelona guanya també una connexió directa amb Singapur sense escala tècnica a Milà tres cops per setmana -mantenint la resta de dies el vol amb aturada a la capital llombarda.

Però la veritable importància d’aquesta nova ruta es troba en la potencialitat que pot oferir a Spanair; que a banda d’ampliar el seu ventall de destinacions, podrà explotar la seva capacitat d’actuar com a feeder. La companyia aèria amb seu a Barcelona tindrà davant seu l’oportunitat i el repte d’alimentar el vol a Sao Paulo amb passatgers de les seves rutes de curt i mig radi des de la resta de l’Estat espanyol, Europa i l’arc mediterrani. Del seu èxit nodrint de viatgers aquesta i altres rutes intercontinentals en base a futurs acords de codi compartit depèn, a curt termini, gran part de la capacitat del Prat d’aglutinar passatgers en trànsit potenciant el seu paper de hub.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut