Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024
Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024

El Transport públic i l’equitat

|

- Publicitat -

Segons un estudi de l’empresa especialitzada  de consultoria en matèria de mobilitat,PONS Seguridad Vial, d’ençà de l’any 2008 el nombre de permisos de conduir expedits a les comarques gironines ha baixat un 56%. Aquesta  freda dada empírica ens hauria de  servir  per obrir  un  debat  públic a l’entorn d’una qüestió bàsica, que  jo considero  que és un pilar essencial de l’estat del benestar -per tal de mantenir la cohesió social- com és  el transport públic. De fet, la davallada de  llicències de conduir a les nostres contrades obeeix  a dues  causes fonamentals: la crisi estructural i la caiguda de la natalitat, tot i que també  existeixen raons de pes  que van més enllà d’aquests  dos  factors.

La minva en l’expedició de carnets de conduir posa de manifest, d’una manera general i estructural, l’inici d’un canvi de mentalitat, un canvi lent i suau, però que no s’atura. Sobretot en els sectors joves, aquest canvi  està  relacionat en la defensa  del medi  ambient. Encara que, més enllà  dels joves, el ciutadà  estàndard comença a entendre que el  cotxe  fa més nosa que no pas  servei i resulta molt car; malgrat  que  el  transport públic, especialment el tren, té uns  preus  abusius. Per altra banda, també  s’ha de  tenir  en compte  l’alternativa de  les experiències de  l’economia col•laborativa (aplicacions de la mobilitat col•laborativa) com “BlaBlaCar” o  “Über”;  tot  i que a les nostres contrades aquestes “noves opcions”  encara  són  força minoritàries.. El que queda cada dia més clar és que a la Regió de Girona cal  un  increment  i una millora  del  transport  públic i, particularment, del transport públic ferroviari  convencional. En aquests moments, a les comarques gironines, per raons eminentment socials i de cohesió  territorial, és més necessari que mai disposar  d’una mobilitat  molt  més sostenible, la qual cosa  implica millorar la infraestructura ferroviària ( les andanes i la catenària) de les línies R-11  i  RG1, aconseguir  una major coordinació entre el tren i l’autobús, i una racionalització de les interconnexions ferroviàries Portbou-Cervera. No hi ha dubte  que en la  qüestió del transport  públic cal prendre mesures polítiques agosarades, beneficioses -per  qüestions d’equitat i de sostenibilitat- com per exemple el tren a 1 euro  o un abonament il•limitat  del tren convencional (amb un preu molt assequible) com succeeix a l’Estat francès; o com a Bèlgica, en què l’administració regala el transport públic de tot un any als ciutadans que donen de baixa el seu vehicle i no el canvien per un altre.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut