Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

El túnel i les seves derivades

|

- Publicitat -

Ja ho veieu. L’empresa que  gestiona  l’especulativa  i gegantina infraestructura del Túnel  del Pertús del TAV,  TP-Ferro,  s’ha  dissolt.  El Jutjat  Mercantil de Girona  ha declarat  concurs de  creditors . De  fet, aquest  situació  de ruïna total  ja  es preveia des del primer  moment  de la construcció  de l’obra. Un túnel de peatge,  per a transport de i de  viatgers i, sobretot per a mercaderies, no  era  viable. Encara  que el més inviable  de tota  aquesta infraestructura, i  les seves  derivades, és  un  contracte  entre  l’Estat  espanyol  i  TP-Ferro que imposava  a l’Estat  espanyol  pagar  obligatòriament  “les despeses de la festa”. I és  el que  ha  succeït . Ara  molt  probablement , ja  tenim  un  segon  “cas Castor”  sobre la taula.

La  liquidació  de  TP-Ferro posa  de manifest  que  a l’Estat  espanyol les infraestructures  es  fan pensant molt  més  en  l’especulació  -beneficiar els  amics-  que  no pas per  afavorir l’economia  productiva.  En aquest  projecte interfronterer  del TAV s’han comés  uns errors terribles  que  ara  ens  poden  costar a tots “un ull de  la  cara”. Mai s’hauria d’haver iniciat  una obra d’aquesta grandària, sense  abans portar a terme una  planificació adequada . Mai s’hauria d’haver  tirat  endavant una obra  faraònica d’aquestes  característiques sense, molt abans,  tenir  a punt el Corredor Mediterrani i  dotar d’un enllaç  ferroviari  d’ample  europeu  els  ports de Barcelona  i Tarragona. Per  altra  banda, a la  comarques  gironines, en comptes de la construcció  una estació excèntrica i sostinguda per  interessos extraferroviaris, com la de  Vilafant,  s’hauria d’haver modernitzat, dignificat  i  soterrat l’actual estació del centre de Figueres i, alhora, dotar del tercer fil, l’ample de via internacional,  fins a  Portbou/Cervera de la Marenda. En síntesi, es va optar per  una opció  esbojarrada que  beneficiava a una minoria plutocràtica en comptes de  defensar  una alternativa a  favor  del  sentit  comú  i la gent  del  territori . Ara, en aquests moments  a 2016 tenim una  xarxa  ferroviària convencional que cau  a  trossos –completament  tercermundista- i  un TAV molt desaprofitat que  costa  molts  diners  de manteniment; a més, com una  d’espasa de Damocles, penja  d’un fil  l’amenaça  d’haver  d’indemmnitzar  amb més de  500  millons d’euros a  TP Ferro, quan  aquests  diners  haurien de servir, amb molta  urgència,  per  injectar-los  en el  conjunt del  tren convencional  català .

Publicitat

Opinió

Minut a Minut