Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Volem un tren convencional digne i europeu

|

- Publicitat -

Ara més que mai es necessària una acció conjunta efectiva de les institucions catalans – Generalitat, diputacions, Consells Comarcals,  Ajuntaments i tots els  càrrecs  electes- així com totes les associacions en defensa dels  usuaris del tren convencional i el transport públic en general, per  exigir  el  traspàs  definitiu de tots els trens de  rodalies i regionals al govern català. Aquest traspàs ha d’incloure el material mòbil, els trens, però també, sobretot, les vies,la infraestructura -millorada i posada al dia- ja que actualment es troba en un estat molt lamentable .  

Aquest traspàs, tal com indica l’article  169 de l’Estatut de Catalunya de  l’any 2006, és necessari  i vital, però  és independent de la via  judicial  iniciada  per el  govern català, amb la presentació d’una demanda contenciosa-administrativa contra  ADIF, per   d’incompliment  flagrant de  les inversions previstes i per la seva actitud irresponsable  envers els ciutadans i el territori  català. Per  altra  banda, un tema  recurrent , en què  l’Estat espanyol , ADIF  i RENFE se’n renten les  mans  són les  interconnexions, molt  deficients  entre Catalunya  Principat  i  la Catalunya  Nord,  en el tren convencional  a les  línies R-11, RG1  i R-3; és a  dir,   les  interconnexions  ferroviàries,  Portbou-Cervera de la  Marenda i  Puigcerdà-La Tor  de Carol, molt  infravalorades  i , en què, una part  molt important de les comarques del Nord Est i Nord de Catalunya  perden moltes oportunitats de d’intercanvis econòmics, comercials i de comunicació amb Catalunya  Nord  i Occitània; la qual cosa provoca que una incomunicació flagrant amb Europa.

Publicitat

En síntesi, des del 2012, el servei de RENFE del  tren convencional   a casa  nostra  ha patit 1.600 incidències i el Ministeri de Foment  només ha invertit el 10% del pressupost compromès. Així no es pot continuar. El transport públic i, particularment, el  tren convencional és un sector molt estratègic: és massa  important per a l’economia i la qualitat de  vida dels  catalans. Sense un tren convencional decent, digne i  europeu a Catalunya  mai  serà  possible  una  reforma  horària que  permeti la conciliació de la  vida  familiar  i  laboral. Sense un tren convencional com cal Catalunya mai serà un país  punter, amb una veritable eficiència econòmica compatible amb una autèntica  justícia social.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut