Josep Maria Loste


Dijous, 11.5.2017. 15:08 h

“Salvem l’Empordà” i el tren convencional


Comparteix







Etiquetes



El  passat 20 d’abril van  començar  els actes  de celebració dels  quinze  anys del  naixement  de  Salvem  l’Empordà. La commemoració s’allargarà  fins el  17 de  juny. En aquest  aspecte  considero  que   és  un bon  moment per  tractar  la qüestió  del  tren  convencional; ja que  “Som Empordà” i  també  som Empordà  ferroviari (en aquest  cas  em refereixo a l’Alt Empordà) tot  i que  amb  moltes  mancances i  descoordinacions. Només una dada  estadística esfereïdora a tenir  molt en compte : el  Baix Empordà és l’única  comarca de  Catalunya  de  més de 100.000 habitants que, en ple  segle XXI,    encara  no disposa del  transport  públic  del  tren convencional. 

Salvem l’Empordà, aquesta  plataforma cívica  vital, nascuda  l’any 2002 de la voluntat, la determinació  i  el compromís  d’impulsar -d’una forma  més efectiva-  una  societat més sostenible i humana, a iniciativa  de  l’Institució Altempordanesa per a la Defensa i estudi de la Natura (Iaeden) va  servir  per  canalitzar  moltes  lluites  cíviques  força  disperses (localment i sectorialment). D’aquesta manera,  a partir de l’any 2005 apareix  la Plataforma Defensem  el tren de l’Empordà, vinculada  a Salvem  l’Empordà  i  l’Iaeden. A l’Alt Empordà, les  infraestructures i, particularment, el tren tenen un  importància  molt destacada. En aquest  sentit,  ens  trobem  amb una gran paradoxa. En aquest territori existeixen –travessen la comarca-  dos  grans  eixos  viaris: l’N-II  i l’autopista AP7 i dos  grans  línies  ferroviàries: el TAV i  les línies del  tren  convencional R-11 i  RG1; però,  de  fet  tenim  una mobilitat molt  insostenible  i  terriblement  antisocial. L’Alt Empordà -el territori ferroviari de  l’Empordà-  necessita  una millora  urgent de la línia  del  tren convencional, per  tal de bastir  una comarca més  sotenible i de trencar  la incomunicació  de moltes  persones que no poden   desplaçar-se en  vehicle  privat (per  motius  econòmics, de manca de permís o d’envelliment). Ara i aquí, la millora del tren convencional passa, necessàriament, per  una dignificació de les interconnexions  entre Portbou i Cervera així  com per  una millora  urgent  de la intermodalitat i la coordinació  entre  el  tren  i  l’autobús.

En síntesi, ens  calen grans dosis de  voluntat  política, perquè  aquest  territori tan disseminat –L’Alt  Empordà  és  la  comarca de  Catalunya  que  té  més  muncipis, un total de  68- disposi d’uns plans  per  racionalitzar i  sociabilitzar  la  seva  mobilitat. On no hi  pugui arribar el  tren  ha d’arribar-hi  l’autobús, el microbus o el taxi. I tot  plegat molt  millor  planificat. Tenim molta  feina i  cal fer-la  bé.

lectures 2696 lectures comentaris Cap comentari

publicitat

COMENTARIS fletxa taronja


No hi ha cap comentari


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat

ELS MÉS fletxa


ARXIU fletxa







logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.