Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

El tren convencional i el blindatge social i territorial

|

- Publicitat -
Com moltes vegades s’ha comentat en diversos mitjans de comunicació, el tren convencional a la nostra comarca de l’Alt Empordà ( i per extensió a tota la regió de Girona) és un element indispensable per garantir la cohesió social , l’equilibri territorial i la justícia redistributiva de la zona. Doncs bé, aquesta idea tan avançada i democràtica ( de tan de sentit comú ) no s’acaba de consolidar ni tampoc és prou entesa per determinats poders polítics i econòmics – molts llunyans del nostre territori – que haurien de fer possible la definitiva solidificació d’aquest, bàsic, transport públic ferroviari. Aquesta força ( a l’estil d’un lobby de poder) no massa concreta, poc transparent i molt potent, és la que ens fa anar malament . És el que un servidor anomena el postmodernisme reaccionari , espanyolista i neoconservador .

Introduïda, situada la qüestió, cal dir que, en l’àmbit de la proximitat ( dels poders locals i comarcals) en els darrers temps s’han portat a terme moltes iniciatives positives a favor del tren convencional. Això sí, sempre ha hagut de ser la societat civil – les plataformes ciutadanes – les qui han exercit d’esperó, les qui han tirat del carro per tal que les diverses forces polítiques i les institucions prenguessin consciència de la gravetat de la situació i adoptessin les mesures per fer front a aquesta fosca ideologia neoconservadora que pretenia suprimir, en un tres i no res, el nostre tren de cada dia : el tren normal per a la gent normal. De tota manera, el riscos i amenaces cap la nostra infrastructura ferroviària continuen essent molt presents . El trasllat de l’Estació de Figueres a Vilafant representa , encara el 2009 , un greu element d’incertesa i desassossec per a la gran majoria de la gent del nostre territori ; en aquest sentit sembla que la crisi ens pot anar bé , ja que, sobre aquest tema concret, del que s’havia dit a la realitat hi ha una gran diferència .No hi ha dubte que el model que planteja l’equip de govern de Figueres podria provocar la minimització del tram ferroviari entre Figueres-Portbou-Cervera, encara que aquests que proposen aquesta autèntica irracionalitat, i tots els postmodernistes reaccionaris que els hi donen suport, saben que aquesta opció, a causa de la crisi estructural del sector de la construcció , és autèntica música celestial . Ara no sabem que passarà en el futur, per si que sabem que el blindatge social del tren nostre de cada dia, del tren de la gent normal ( la gran majoria de la gent ) passa per consolidar l’estació del centre de Figueres, potenciar Vilajuïga i Llançà con a nuclis ferroviaris propers a d’altres municipis que s’haurien de poder aprofitar més i millor del transport públic i incrementar les interconnexions ferroviàries internacionals Portbou-Cervera, per tal de fer realitat el s’anomena el tren social de l’Eurodistricte el tren de Girona a Perpinyà per la costa. En aquest sentit , cal remarcar que des de la Catalunya Nord també es comencen a escoltar veus , en forma de plataformes en defensa del ferrocarril convencional , que estan exigint el mateix que el que es diu des de la societat civil de l’Alt Empordà .

El tren nostre de cada dia, el tren normal de la gent normal ( que és la gran majoria de la nostra contrada ) , d’una forma genèrica, juga un paper capital cop a pilar de l’estat del benestar de proximitat. Aquest transport públic, a voltes massa precari , és fonamental per a les activitats diàries més quotidianes : poder anar a treballar , poder anar al metge, poder anar a la universitat a la “Florència catalana” o al “Cap i Casal “. Si això es fes molt fràgil i incert crearia molts problemes a les famílies i , fins i tot , provocaria molta més crisi i exclusió social en un moment, gens oportú, de crisi econòmica i laboral profundament estructural . Amb això vull dir que no podem , a vegades inconscientment, manifestar certes expressions que denoten una actitud molt irresponsable .No podem dir , ni en broma , que si s’acaba el tren ja agafarem el cotxe .Això és propi de panxacontents que no saben res de res o , encara pitjor , de persones prepotents i antisocials que se’n riuen dels més desafavorits. Però és que, a més a més, aquests que donen poca importància al tren haurien de saber que això del cotxe privat al 100% s’acaba ( ha començat la fi de l’era dels combustibles fòssils ) i , a més, l’ús compulsiu i masclista del vehicle privat només comporta canvi climàtic i , sobretot, terribles drames familiars a causa dels espantosos accidents de trànsit . Jo em pregunto .Quantes vides s’haurien pogut salva, amb un tren convencional com cal, amb un millor transport públic, amb més freqüències i amb una infrastructura molt més modernitzada ?

Publicitat

En síntesi, encara és molt possible, salvar, mantenir i millorar el tren nostre de cada dia. Encara és molt possible articular un tren, un transport públic ferroviari de i per a la gent normal del nostre territori ( que és la majoria de la gent ) . Ara bé , cal mullar-se de debò, sobretot els qui tenen responsabilitats polítiques. Cal fermesa, saviesa i determinació per exigir als poders institucionals i a les forces polítiques, amb seu a Figueres, Girona, Barcelona, Madrid i Brussel•les, que volen un futur just digne i sostenible que, necessàriament, ha de passar per la potenciació del tren convencional . I tot això només ho aconseguirem fent front, responent d’una forma contundent, a les actituds antisocials i als postmodernistes reaccionaris que , tot defensant obscurs interessos plutocràtics ( la dictadura del cotxe privat ) voldrien que el nostre tren territorial de cada dia esdevingués un autèntic cadàver social .
 

Publicitat

Opinió

Minut a Minut