Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

El tren social : s’estan carregant l’equilibri territorial

|

- Publicitat -
La jornada del darrer dia de l’any 2009, el dijous 31 de desembre de 2009, va tornar a ser catastròfica pels martiritzats usuarisde la línia del tren Barcelona-Girona-Figueres-Portbou-Cervera de la Marenda .Una incidència a la catenària entre les estacions de Vilamalla i Sant Miquel de Fluvià ( Alt Empordà )pels volts de les 8 del matí, va degenerar en una jornada negra. I com sempre, la manca d’infromació i la descoordinació varen ser les protagonistes d’aquest tercermundista final d’any en l’àmbit ferroviari. Tot plegat va significar una presa de pèl històrica .

Els problemes endèmics de la línia més competitiva de tot l’Estat espanyol, incrementats en el tram Girona-Figueres-Portbou-Cervera de la Marenda i viceversa, es podrien resumir en dos punts essencials . 1/. La manca de manteniment de la línia. 2/. La manca de planificació i finançament adequat del transport públic ferroviari convencional. A tot això s’han d’afegir d’altres problemes. 1/. Les obres del tren d’alta velocitat .2 /.Un augment de tarifes desorbitat i desproporcionat ( en els trens regionals un 5% de mitjana, i a més cal afegir l’increment del 20%  durant el 2009 dels trens nous MD , que han substituït els Catalunya Express ) 3/. El desgavell les interconnexions ferroviàries internacionals Portbou-Cervera de la Marenda, a causa del “passotisme” i la descoordinació de Madrid i Paris, la qual cosa fa perdre molts viatgers i ingressos pel transport  públic  ferroviari. Suposo que l’articulació de l’eurodistricte  durant aquest 2010 exercirà un paper de suport o , si més no de pressió a les diferents administracions per tal de millorar les rutes ferroviàries convencionals entre el Principat i la Catalunya Nord.

Davant d’aquest drama social, amb implicacions molt negatives per a tota la societat catalana , a causa de la triple crisi estructural que patim ( econòmica, energètica i climàtica ), no té sentit el cofoisme de certes administracions  i la manca de responsabilitat  política i de decència social  del trinomi Renfe-Adif-Fomento . La societat  civil, els ajuntaments de la zona i les institucions supramunicipals han de fer sentir, amb força , la seva veu,  davant d’una qüestió que afecta els fonaments d’una part molt destacada de l’estat del benestar i que corca una qüestió tan bàsica com és l’equilibri territorial .

Publicitat

Opinió

Minut a Minut