Un abonament pel tren, il•limitat en el nombre de viatges, per tot un any,com a Suïssa ; i pagant cada mes, a través d’una entitat bancària . Això també és possible a l’Estat francès (recordem el tren a 1 euro). Ja ho voldríem a casa nostra on la nostra”benvolguda” Conselleria de Territori i Sostenibilitat ens ha reduït només a dos viatges al dia la capacitat de l’abonament mensual, quan abans de l’01/01/2012 era il•limitat en el nombre de viatges . I ja no parlem de les pujades, més que excessives, dels altres títols de transport dels trens de rodalies i regionals, o de la reducció, a la mínima expressió de la línia de La Pobla de Segur .
Aquest, petit i delicat, país nostre, no serà civilitzat de debò fins que els nostres governants no arribin a comprendre que el transport públic ferroviari – el tren social/convencional – és un pilar de l’estat del benestar tan o més important que la sanitat o l’educació . En aquest cas, en l’àmbit del transport públic ferroviari, ens hem d’emmirallar amb Suïssa. De fet, Catalunya serà un país democràtic de debò, quan una persona que treballi de comercial/venedor pugui desenvolupar, normalment, la seva feina amb el tren, amb el transport públic, sense necessitat de fer servir el vehicle privat .