Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024
Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024

Conflictes transfronterers

|

- Publicitat -

En aquest estiu  calent de corrupció  i porqueries de tota mena, no podem oblidar el problema principal de la nostra societat :  l’atur disparat,desbocat i totes les seves derivades; la precarietat  laboral, la misèria, els desnonaments salvatges i els suïcidis socials . Doncs bé, una problemàtica relacionada  amb  l’atur ( una de les seves conseqüències ) és la conflictivitat al voltant  dels  treballadors  transfronterers; un problema eminentment  social, però  que pren  cos,  de  forma territorial i sectorial,   a la  zona  entre L’Alt Empordà  i el Rosselló .

La situació  catastròfica d’atur estructural i, sobretot,d’ atur  juvenil  de més del  50%  a casa nostra provoca que  cada dia  existeixi  un flux de 2.000 persones que  es desplacen a banda i banda de la línia  fronterera  per  trobar  oportunitats laborals.  Ara  bé, el que no s’entén és que ens trobem en un mercat únic, en una Europa sense  fronteres i amb moneda  única, i que  aquest trànsit de  treballadors  no es pugui  fer d’una forma molt més ordenada .De fet, aquí ja ens trobem amb una dificultat  molt  concreta, la diferència de salaris mínims, si al Sud és de 650 euros , al Nord és de 1.400 euros   Això és  complicat de gestionar , tot i que el que és  “anormal”  és que  entre  un territori i  l’altre existeix una diferència  salarial  tan remarcable .En aquest aspecte és  pot dir  que la Unió europea encara  és una mica una mena de “desideràtum ;  encara manca molta  voluntat política per  seguir avançant  amb més racionalitat  i  justícia  social. Per altra banda, també  existeix  una altra  qüestió que es podria solucionar   molt millor i  d’una  forma  més senzilla : la mobilitat d’aquests treballadors . En aquest  aspecte,  considero que  caldria activar debò el tren transfronterer convencional  Figuers-Portbou-Cervera-Perpinyà i , en una  segona fase,  ampliar  el  trajecte  entre Girona  i Narbona. No hi ha dubte  que  aquesta funció l’ha de fer, la d’exercir,  el tren convencional , ja  que el TAV és  per a  llargues  distàncies  i  no té  parades intermitges . En definitiva, que  cal, caldrà  tractar  i reordenar  molt  millor els fluxos de treballadors dintre  de l’Eurodistricte , la qual  cosa  implica, obligatòriament, una  major  coordinació entre les diverses administracions, per tal de fer  possible que la relacions, no només, laborals, entre  el Sud i  el  Nord  siguin molt més  fluides, reeixides i normalitzades.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut