Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

El tren, el colonialisme i la indignitat

|

- Publicitat -

Com és possible que  a l’any 2016  el President de RENFE  pugui declarar, pugui  afirmar -molt  en l’estil, en  la línia  del nihilisme  de  Mariano Rajoy- que el servei  que ofereix a Catalunya  la seva companyia  és el pitjor de tot l’Estat ? De fet, aquestes actituds ens demostren que, en la dura  quotidianitat del dia a dia, el govern  espanyol del PP manté, de  facto, una relació  colonial  amb Catalunya. La  situació  d’indignitat absoluta del tren convencional  a Catalunya -el tren  social i  territorial per  excel•lència – és una prova fefaent que és l’Estat  espanyol –la seva superestructura político/administrativa amb seu  a la  ciutat de Madrid- qui  ja  ha desconnectat  amb la  nostra, mortificada i espoliada, nació  catalana.

El tren convencional, el transport  públic  ferroviari convencional -encara que  molta  gent no s’ho  cregui, i  alguns ho hi creguin- és un pilar essencial més de l’estat  del benestar com la sanitat, l’educació, la justícia o els serveis socials. Doncs bé, és insostenible  que  la població  de la regió  de Girona continuï, a  2016,  encara  amb un servei bàsic,  tan indigne, tan  mancat  de racionalitat. De fet, el tren convencional  és  el “parent pobre” de  la mobilitat; i és clar, això  és paga car. Durant  molts  anys, a la demarcació de  Girona és  va optar.  d’una forma abusiva per la  carretera  i  el  vehicle  privat, en comptes de  planificar una millor  mobilitat social  ferroviària: No es van  fer  línies noves; per  exemple, el Baix Empordà és una de les poques  comarques catalanes de més de 100.000 habitants que no disposa de transport públic ferroviari; a més, en  les línies existents,  la  R-11  i la RG1, el manteniment cada  cop  va  ser  menor, és  van anar deteriorant. Per  altra banda, la  aposta  accelerada del “gran tren” , el TAV, per motius més polítics -i de excusa per  licitar obres per especular- per damunt de  donar  un servei digne al territori, va significar una agressió  contra  el  tren convencional. Això  ens ha portat a la, lamentable, situació  de mancances estructural  de l’actualitat, en què  un servei indispensable per a la població gironina només es pot definir com : un tren indigne.

Publicitat

En síntesi, les línies del tren convencional R-11 i RG1, sobretot en el tram gironí, estan molt menyspreades, menysvalorades pel govern del PP (el binomi RENFE/ADIF). També cal insistir en la manca d’interconnectivitat  i  d’intermodalitat tren/bus, i les, molt deficients, interconnexions ferroviàries Portbou-Cervera de la Marenda (RENFE/SNCF). En general, cal una millora dels transport públic a tota la demarcació de Girona i, molt especialment,  en el  territori  de  l'Alt Empordà.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut