L’exemple que es reflexa en l’enllaç adjunt, de col•laboració ferroviària transfronterera entre la Regió francesa de Rhône Alpes i els cantons suissos de Ginebra i Vaud és el que s'hauria de fer entre Girona, l'Alt Empordà i la Catalunya Nord; és a dir : l'eurodistricte ferroviari i potenciar les interconnexions entre Portbou i Cervera de la Marenda.
Seria necessari, ens caldrien trens regulars, convencionals, entre Perpinyà i Figueres per la costa, per Portbou/Cervera de la Marenda i, en una segona fase entre Girona i Narbona. Per portar a terme tot això no caldria massa inversions, el que faria falta/ fa falta és més voluntat política. Hem de donar resposta a la demanda de més tren convencional, més transport públic ferroviari en aquesta zona de la Costa Brava/Costa Vermella. A més, tot això és perfectament compatible amb el tren d'alta velocitat. És més, amb una millora del tren convencional i d'uns serveis regionals transfronterers, l'AVE/TAV encara hi sortiria guanyant . El que no pot se, de cap de les maneres, és el que fa el govern espanyol del PP : tot per l'AVE i la resta com si no existís. Això és denigrant. A més, aquest model de col•laboració entre els ferrocarrils francesos i els ferrocarrils suïssos és un exemple alliçonador que les nostres autoritats polítiques catalanes, els nostres governants haurien de defensar i fer-se seu; de tota manera, és molt important començar a expandir aquesta idea de col•laboració ferroviària transfrontera, vinculada, a més a més, amb una necessària millora, modernització de tota la xarxa ferroviària catalana convencional, tant pel que fa a rodalies com per a regionals . Lògicament, aquest modernització hauria d’implicar unes inversions importants en la millora de la infraestructura per part de l’Estat espanyol, és a dir, d’ADIF.
En síntesi, que tots – govern català, diputacions, consells comarcals, societat civil, associacions en defensa del ferrocarril – ens hem d’emmirallar en aquesta experiència de col•laboració transfronterera franco/suïssa perquè serveixi d’esperó per tal de no perdre l’oportunitat de poder començar a planificar un transport públic ferroviari decent pel nostre territori transfronterer, que serveixi de punta de llança per a l’articulació d’un transport públic ferroviari, a l’alçada europea, per a tot Catalunya.
http://www.cff.ch/groupe/medias/communiques.newsdetail.2013-10-3110_2.html