Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Inquietud i preocupació

|

- Publicitat -

Tinc 50 anys i en  fa,  gairebé  40, que  sóc  usuari  del   tren  convencional.  Doncs bé,  observo, percebo  amb  inquietud i preocupació la política que  es  porta  a terme  en  matèria ferroviària, en el sentit  que sembla  que només  existeixi  l’Alta Velocitat ; i que, per raons polítiques i  econòmiques  antiquades,  s’intenti  bandejar,  de totes  totes,   el tren convencional : el tren social, territorial  i de  proximitat, que  fa  servir  la gran majoria  absoluta  de la  població catalana .
De fet, un servidor  no és  cap  enemic  del  “gran tren”, l’anomenat  AVE, mentre aquest –les seves inversions i el seu  manteniment –  no vagin en detriment  del tren de tots; és a dir, del tren convencional.  Ara bé, la darrera inauguració  del tram de l’AVE, Barcelona-Sants-Girona-Vilafant, el passat  8 de gener ha estat, una mica, un certa impostura  política. D’entrada, no es pot  parlar, de cap manera, d’una inauguració definitiva, a banda que les previsions  eren que tot estigués  llest – també la  connexió amb  l’Estat francès, sense  canviar  de tren – el 2004 . Ara, encara tenim empantanegat  , amb molta incertesa, el tema de La Sagrera, i molt  malgirbada la qüestió  de l’estació  de Girona. El problema  de fons d’aquest “gran tren”  és que es va dissenyar en una  època de  bonança econòmica, quan en aquests  moments patim, no una crisi, sinó  una depressió estructural brutal; per altra  banda, aquest  TAV es va idear  amb una mentalitat política  centralista i amb una actitud  grandiloqüent, a voltes faraònica, la qual  cosa implica que  aquest  mitjà de  transport  no és ni social  ni  sostenible . En aquests moments, quan necessitem, més que  mai, un tren convencional  que vertebri  el nostre territori i  exerceixi una veritable funció/servei social per a la mobilitat bàsica  de la població, l’AVE esdevé una peça sofisticada, de manteniment  molt costós, que , al meu entendre, hauria de tenir com a objectiu, competir, el màxim possible, amb el vehicle privat de gama mitja i alta . Amb això vull  dir que  seria suïcida que l’AVE  “fes mal”  al tren convencional : la seva  funció, gairebé exclusiva, ha de ser  treure cotxes de la carretera. Per totes aquestes raons és primordial modernitzar  el tren  convencional i endegar  una oferta de preus  competitiva: Cal, un cop més, que ens emmirallem en l’opció dels nostres  veïns de la Catalunya Nord  del tren a 1 euro i , sobretot, no oblidem les interconnexions convencionals  Portbou/Cervera.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut