Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

L’estació internacional de Portbou infravalorada

|

- Publicitat -

La magnífica estació del ferrocarril de Portbou, una estació internacional,carregada d’història, en què s’han portat a terme importants exposicions  sobre Walter Benjamin  i l’exili es  troba totalment abandonada  i menystinguda  pel  binomi RENFE/ADIF.

Davant d’aquest panorama tan tenebrós es repeteixen les promeses  de millora, en concret en un tema de màxima necessitat  com és  l’arranjament i elevació de  les  andanes, però  les obres  no s’executen: s’eternitzen . Per altra  banda, serveis  bàsics  com la venda  de bitllets en finestreta empitjoren  i es degraden de mala manera. A més , la manca d’informació -en cas de retards  o  averies  dels trens- continua  essent  clamorosa. A tot això  cal   afegir el tema recurrent per excel•lència: les molt  deficients interconnexions ferroviàries Portbou/Cervera de la Marenda, cosa que afecta, més enllà de  Portbou, a tots els usuaris -principalment  de  proximitat-  de les línies R11  i  RG1 que volen desplaçar-se  a la Catalunya  Nord, cap a  Perpinyà i, més enllà, fins a Narbona, Montpeller o Tolosa de Llenguadoc. I el mateix  succeeix en sentit contrari .

Publicitat

L’Estació internacional de  Portbou és un punt  bàsic per a la bona comunicació ferroviària, de proximitat, entre el Nord-est  de Catalunya i  la  nova  ampliada regió de l’Estat francès  anomenada  Occitània/Pays  catalan. Les interconnexions ferroviàries  Portbou-Cervera de la Marenda són una qüestió de pura  voluntat política, de competència exclusiva del Ministeri de Fomento espanyol (RENFE/ADIF), i el ministeri  corresponent  de l’administració francesa (SNCF/RFF) ; és  a dir, són l’Estat espanyol  i l’Estat francès que  no acaben de tenir  prou  voluntat  política, la qual  cosa  perjudica  molt  el territori, i moltes persones  de carn i ossos, de les  dues  bandes  dels  Pirineus. L’Estació internacional de Portbou i les deficients interconnexions ferroviàries  Portbou/Cervera de la Marenda és una qüestió, d’estat,en què el govern  català  i d’altres  institucions indirectament  implicades (ajuntaments, consells  comarcals, Diputació de Girona  etc),  s’hi haurien d’implicar   molt  més.  De  la mateixa  manera, caldria  una forta  pressió  cívica, política  i ciutadana,  en  el territori, però alhora  també  un treball polític intens a Madrid, a través dels nostres representants  en el Congrés  dels  Diputats  i el Senat. I també pressionar  el govern de l’Estat  francès  mitjançant els  nostres eurodiputats, en aliança amb els  eurodiputats  de l’Estat francès,  i de tota  Europa, favorables al tren convencional de proximitat; és a dir,  el  tren social i sostenible per  excel•lència.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut