No la entiendo. En castellano! Hábleme en español!
Aquestes són les respostes que han rebut els usuaris i les usuàries de FECSA ENDESA quan, després de llargues estones d’espera, arribaven a parlar amb algú per demanar informació sobre l’avaria de l’electricitat dels dies 23, 24 i 25 de juliol… Indignant! A més a més dels problemes generats per l’avaria, la falta d’informació, les pèrdues econòmiques i la incompetència de les companyies elèctriques, només faltava un tracte vexatori perquè es demanaven explicacions en català.
Si l’Estatut de Catalunya determina el dret i el deure de conèixer el català, vol dir que tenim el dret de ser atesos en la nostra llengua, i especialment si es tracta d’una empresa de serveis dirigida als ciutadans i les ciutadanes, els quals li generen uns guanys milionaris.
La dificultat de ser atesa en català continua sent difícil a la majoria de grans magatzems, com per exemple a la botiga de Media Markt de Barcelona, a on quan demanes informació tècnica et diuen que parlis en castellà perquè no t’entenen o a molts Caprabo, on les caixeres no diuen ni una sola paraula en la nostra llengua, o també al Dia, on no hi ha cap dependent que parli català, etc. Francament… És decebedor!
Són decebedores la falta de consciència de molta gent i l’actitud de menyspreu dels empresaris vers la clientela, però encara ho és més la manca de protecció a la qual estem sotmesos els catalans i les catalanes per part de l’administració. Ja n’hi ha prou. Volem viure plenament en català!
Elisenda Romeu
Plataforma per la Llengua
www.plataforma-llengua.cat