Ens van dir que baixant la velocitat a 80 km/h baixaria la contaminació (un 7% en partícules i un 17% en òxids de nitrogen). El RACC ja va avisar que els càlculs eren erronis, i que la contaminació només baixaria un 2%. Què ha passat? Uns mesos després les dades demostren que la contaminació ha baixat només un 3.5%-4%, el mateix percentatge (4%) que ha baixat el trànsit de cotxes (pel major preu del carburant i per la crisi econòmica). A l’espera d’algun estudi científic que ho demostri (si us plau, que no ho facin els mateixos que van fer el primer estudi i que van cometre errors de càlcul), sembla que el menor trànsit, i no la limitació dels 80 km/h, ha comportat menor contaminació, i per tant els 80 km/h no tenen (gairebé) cap impacte.
Això sí, han augmentat les cues, es triga més per fer alguns recorreguts quan no hi ha trànsit (proveu d’anar de Sitges a Barcelona quan no sigui hora punta), i s’ha duplicat la recaptació de les multes durant el primer semestre del 2008. Han baixat els accidents? Sí, però en gran part ha estat gràcies als 19 radars fixos instal•lats a les carreteres.
Vist els resultats, el govern té vàries opcions:
- Rectificar, i tornar a augmentar el límit de velocitat en els llocs on ho va baixar, i que en tot cas estableixi un sistema de límits de velocitat variables en funció del trànsit (com va proposar el RACC abans que s’aprovés aquesta llei)
- Que, addicionalment, els responsables d’aquesta “genial” idea dimiteixin o els destitueixin (en el cas de Saura aquest seria un argument més)
- Que es digui que tot es collonut, i que s’implanti aquesta “brillant idea” a moltes més àrees
Què es fa? Doncs la tercera opció, òbviament. Quant més absurd, demagògic i fonamentalista, millor.
En fi, si penses que això dels 80 km/h és una xorrada, hi pots donar suport a través del Facebook. Hi ha més de 5.000 persones apuntades.