Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Per una marca de ciutat a Vic

|

- Publicitat -

Treballar per una marca de ciutat creïble, permanent i sentida. D’aquesta manera es podria entendre el compromís que ha pres l’Ajuntament de Vic quan projecte un treball transversal –amb el suport de la UVic-UCC i el grup de recerca TRACTE–, de totes les entitats de la ciutat per cercar aquells valors, tangibles i intangibles, que podran sostenir en última instància la conceptualització, disseny i posada en marxa de la marca Vic. De fet, en el context actual, les ciutats no poden passar per alt que competeixen en un mercat global de turistes i inversors, i les més ben posicionades a l’imaginari col·lectiu dels ciutadans seran aquelles que tindran més avantatge competitiva. Disposar d’una marca sòlida, ajustada a la societat líquida actual, contribueix decididament a millorar la competitivitat de la ciutat en aquesta època de globalitat.
 
Ara bé, històricament el procés de creació de les marques de ciutat s’havia fet, exclusivament, dins dels laboratoris dels estudis de disseny gràfic, passant per alt reflexions de la quotidianitat que només es troben escoltant a la gent, parant l’orella, fent geografia de l’espardenya. L’èxit de la marca Barcelona (sense apèndix innecessaris) ens deixa veure que, possiblement, només es poden consolidar marques de ciutat si els valors que engloben són compartits per una multitud de públics diferents, si cadascú pot fer-se seu un bocí de la marca per identificar-se, per trobar-hi aspectes significatius de la seva identitat individual i de la dels seus col·lectius de referència. Barcelona és això: tothom la lloa, la canta, la sent, l’estima… però tothom la concep d’una forma diferent. La mestissa, cosmopolita, innovadora, esbojarrada, universitària… ciutat de Barcelona, en l’últim rànquing de marques de ciutat publicat pel The Guardian, era la primera ciutat espanyola ocupant la sisena posició. Madrid s’havia de conformar essent dotzena.
 
De la capital a la comarca. Al llarg de la història recent, Vic ha viscut més d’un intent de crear marca: “Vic i tu”, “Vic, ciutat de…”, “Vic mou”… Molts d’ells, des del meu punt de vista, poc reeixits per una manca de connexió entre els qui l’han encarregada i/o fabricada en un laboratori d’idees i el què el ciutadà buscava. L’actual projecte de Marca Vic, que preveu presentar el resultat final pel proper Mercat del Ram, parteix d’una premissa totalment diferent: escoltar la ciutat per després crear-ne la seva imatge gràfica. Escoltar la ciutat vol dir treballar colze a colze amb les entitats, totes, des dels centres educatius, la restauració, els hotelers, els cossos de seguretat, les associacions de veïns i comerciants o els gabinets d’arquitectura. “Les pedres parlen”, em recordava l’arquitecta Anna Rovira durant una sessió del treball de camp que s’està elaborant per radiografiar l’essència de la ciutat. I, efectivament, la cerca d’una ànima que pugui esdevenir referent per la majoria de vigatans i vigatanes podria resumir-se com un dels principals objectius de la nova marca. Sense ànima, no podem començar.
 
Al marge d’aquest procés participatiu, un altre dels elements que poden fer-nos tenir esperança que el resultat del projecte perdurarà, és el lideratge d’un equip de govern municipal que, a l’inici, va buscar el consens entre totes les forces polítiques al voltant d’aquest assumpte. Només amb la seguretat que tots els grups municipals entenen la necessitat d’avançar cap a una marca global per aquesta capital, que perduri amb el temps, pot evitar que aquestes marques siguin fruit d’un mandat. Sense consensos polítics, la temptació de construir una marca segons bufi el vent (segons el color de la camisa de l’alcalde), és a l’ordre del dia. L’actual projecte Marca Vic, de fet, va superar el primer round quan els diversos grups municipals el van beneir en un parell de comissions informatives.
 
Com diu algú, els miracles a Lourdes. Però, des de la Universitat hem de poder garantir que el procés metodològic que ens portarà a conceptualitzar la nova marca de la capital osonenca sigui rigorós i justifiqui que el treball que s’ha portat a terme ha estat el més sòlid per aconseguir l’objectiu bàsic de l’empresa: dotar la nostra ciutat d’una marca perdurable, sòlida i que li faci incrementar la seva competitivitat.Treballar per una marca de ciutat creïble, permanent i sentida. D’aquesta manera es podria entendre el compromís que ha pres l’Ajuntament de Vic quan projecte un treball transversal –amb el suport de la UVic-UCC i el grup de recerca TRACTE–, de totes les entitats de la ciutat per cercar aquells valors, tangibles i intangibles, que podran sostenir en última instància la conceptualització, disseny i posada en marxa de la marca Vic. De fet, en el context actual, les ciutats no poden passar per alt que competeixen en un mercat global de turistes i inversors, i les més ben posicionades a l’imaginari col·lectiu dels ciutadans seran aquelles que tindran més avantatge competitiva. Disposar d’una marca sòlida, ajustada a la societat líquida actual, contribueix decididament a millorar la competitivitat de la ciutat en aquesta època de globalitat.
 
Ara bé, històricament el procés de creació de les marques de ciutat s’havia fet, exclusivament, dins dels laboratoris dels estudis de disseny gràfic, passant per alt reflexions de la quotidianitat que només es troben escoltant a la gent, parant l’orella, fent geografia de l’espardenya. L’èxit de la marca Barcelona (sense apèndix innecessaris) ens deixa veure que, possiblement, només es poden consolidar marques de ciutat si els valors que engloben són compartits per una multitud de públics diferents, si cadascú pot fer-se seu un bocí de la marca per identificar-se, per trobar-hi aspectes significatius de la seva identitat individual i de la dels seus col·lectius de referència. Barcelona és això: tothom la lloa, la canta, la sent, l’estima… però tothom la concep d’una forma diferent. La mestissa, cosmopolita, innovadora, esbojarrada, universitària… ciutat de Barcelona, en l’últim rànquing de marques de ciutat publicat pel The Guardian, era la primera ciutat espanyola ocupant la sisena posició. Madrid s’havia de conformar essent dotzena.
 
De la capital a la comarca. Al llarg de la història recent, Vic ha viscut més d’un intent de crear marca: “Vic i tu”, “Vic, ciutat de…”, “Vic mou”… Molts d’ells, des del meu punt de vista, poc reeixits per una manca de connexió entre els qui l’han encarregada i/o fabricada en un laboratori d’idees i el què el ciutadà buscava. L’actual projecte de Marca Vic, que preveu presentar el resultat final pel proper Mercat del Ram, parteix d’una premissa totalment diferent: escoltar la ciutat per després crear-ne la seva imatge gràfica. Escoltar la ciutat vol dir treballar colze a colze amb les entitats, totes, des dels centres educatius, la restauració, els hotelers, els cossos de seguretat, les associacions de veïns i comerciants o els gabinets d’arquitectura. “Les pedres parlen”, em recordava l’arquitecta Anna Rovira durant una sessió del treball de camp que s’està elaborant per radiografiar l’essència de la ciutat. I, efectivament, la cerca d’una ànima que pugui esdevenir referent per la majoria de vigatans i vigatanes podria resumir-se com un dels principals objectius de la nova marca. Sense ànima, no podem començar.
 
Al marge d’aquest procés participatiu, un altre dels elements que poden fer-nos tenir esperança que el resultat del projecte perdurarà, és el lideratge d’un equip de govern municipal que, a l’inici, va buscar el consens entre totes les forces polítiques al voltant d’aquest assumpte. Només amb la seguretat que tots els grups municipals entenen la necessitat d’avançar cap a una marca global per aquesta capital, que perduri amb el temps, pot evitar que aquestes marques siguin fruit d’un mandat. Sense consensos polítics, la temptació de construir una marca segons bufi el vent (segons el color de la camisa de l’alcalde), és a l’ordre del dia. L’actual projecte Marca Vic, de fet, va superar el primer round quan els diversos grups municipals el van beneir en un parell de comissions informatives.
 
Com diu algú, els miracles a Lourdes. Però, des de la Universitat hem de poder garantir que el procés metodològic que ens portarà a conceptualitzar la nova marca de la capital osonenca sigui rigorós i justifiqui que el treball que s’ha portat a terme ha estat el més sòlid per aconseguir l’objectiu bàsic de l’empresa: dotar la nostra ciutat d’una marca perdurable, sòlida i que li faci incrementar la seva competitivitat.

Aquest article ha estat publicat a l'edició en paper del diari El 9 Nou, de 30 de maig d'enguany.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut