Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Els EEUU marquen el camí

|

- Publicitat -

Twitter va néixer a Estats Units i és allà on va començar a utilitzar-se de manera ferma i decidida per polítics i Administracions Públiques. Va ser als inicis de 2009 quan, Obama, acabat d’arribar a la Casa Blanca, va llançar un programa de govern obert. Aquest programa incloïa la situació en l’univers 2.0 de les principals institucions del país, començant, com no podia ser d’altra manera, per la seva Administració presidencial.

D’aquesta manera és com neix el canal oficial a Twitter de la Casa Blanca (@WhiteHouse), que és el perfil institucional amb més seguidors de tot el món (6.321.621 seguidors/es). Es tracta d’un perfil que es va posar en marxa per donar suport digital a l’activitat de comunicació institucional al més alt nivell i relacionat amb els treballs desenvolupats per la presidència dels Estats Units.

L’èxit d’aquest perfil s’assoleix en base d'indubtables factors inherents a la pròpia institució que representa (la més poderosa del món), el prestigi i imatge de Barack Obama amb més de 60 milions de seguidors (en qüestions 2.0, imatge impecable) i una utilització intel·ligent de l’eina que ha aconseguit enganxar a millons de persones al voltant del món.

En aquest últim aspecte, són dos els elements que utilitzen els gestors del canal. Per una banda, una utilització brillant dels mitjans audiovisuals com a mitjà idoni per a fer arribar missatges institucionals. Conscients d’allò que “una imatge val més que 1.000 paraules” – en xarxes socials encara més – els tuits majoritàriament inclouen fotografies i videos de màxima qualitat que potencien i enriqueixen en gran mesura el contingut que es pretén comunicar.

Per altra banda, la creativitat i eloqüència dels seus tuits, que combinen la necessària serietat institucional amb altres que, en un to més informal i jovial, ens condueixen a aspectes més íntims i personals dels membres de l’equip presidencial.

Dos exemples que haurien d’evidenciar el que exposo és el tuit on es mostra la mascota del president Obama a la Oficina Oval jugant amb una pilota (va obtenir 44.438 retuits i 33.350 preferits) o bé quan fou aprovada la polémica “ObamaCare” (Reforma del Sistema Sanitari Nord-americà), el tuit que mostrava la signatura de la llei amb un missatge absolutament imperatiu i reptador “It’s. The. Law. #ObamaCareInWords (va obtenir 6.727 retuits i 3.350 preferits)

Amb aquest exemple d’èxit penso que és important que els professionals del Social Media sapiguem fer la pedagogia necessària per poder explicar amb solvència què és Twitter i quins són els elements més importants que envolten el microblogging en el seu conjunt.

Per començar, i per no perdre aquesta oportunitat d’or, jo utilitzaria la metàfora simple de comparar el Twitter amb una cafeteria, una gran cafeteria. Un local on hi ha desenes de persones conversant en petits cercles o grups: uns parlen de futbol, altres de cinema i altre planificant el viatge que pretenen d’aquí a dues setmanes. No obstant, aquesta cafeteria té una particularitat especial: no és de mala educació apropar-se a escoltar de què parlen els grups, ni intervenir en les seves converses. De fet, totes (o quasi totes) les persones que estan a Twitter estaran encantades que les escoltis i que intercanviïs les teves impressions amb les seves; al cap i a la fi, estem en comunitat, estem en família.

Xevi López i Cadena
@xevilopez

Publicitat

Opinió

Minut a Minut