Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de abril del 2024

Recuperem la comunitat?

|

- Publicitat -

Quan parlem de millorar la nostra democràcia, què volem dir exactament? Que se'ns proposa?

Personalment, crec que la millora de la democràcia no es basa (o no s'ha de basar) simplement en una millora del sistema polític de caire més institucional (que també), sinó que la societat serà més democràtica si som capaços que sigui menys desigual des del punt de vista econòmic i social. La construcció de la democràcia no és un encàrrec del govern de torn sinó que la ciutadania hi té un paper fonamental que no podem desmerèixer.

Publicitat

Les polítiques de proximitat són aquelles que es basen en la proximitat relacional entre administració i ciutadania, les que mostren una atenció concreta i eficaç a la diversitat i les que aconsegueixen, d'alguna manera, la participació comunitària.
A mi m'agradaria centrar-me, essencialment, en la participació comunitària.

El concepte de participació comunitària m'aboca al paper actiu de la societat, hem de superar (de fet ja ho estem fent, mica en mica) el paper passiu de receptors de recursos i solucions per part dels nostres governants. Cal participar activament en la construcció del nostre propi benestar, això lliga amb la idea de “no ens alimenten les molles, volem el pa sencer” que propugnava Ovidi Montllor, la organització a través d'entitats jurídiques col·lectives, projectes socials del poble per al poble. La participació comunitària ens parla, doncs, d'un enfortiment polític de la ciutadania, promoció de l'autonomia, projectes col·lectius….

Tota aquesta teoria ha estat assumida per la quasi totalitat d'administracions públiques, prova d'això és l'aposta i el manteniment d'objectes, projectes i causes que persegueixen l'assoliment d'aquests ideals (casals de jubilats, centres cívics…) però ara cal saltar pantalla, canviar d'estació.
No hem de conformar-nos amb allò dels “serveis a la carta” sinó que hem d'identificar els problemes, les necessitats i capacitats de la societat en la seva diversitat; només així serem capaços d'articular recursos i mecanismes per a donar respostes col·lectives i comunitàries a aquestes necessitats.

Per acabar, m'agradaria posar en evidència que de tota aquesta teoria n'estem trobant una plasmació pràctica concreta, projectes concrets i il·lusions col·lectives. És sabut que la nostra societat demana a les seves administracions i polítics més transparència i  més comunicació. En el món del qual pertany, l'apassionant món del Community Management, treballem incansablement per a construir comunitats, per a recuperar aquestes comunitats que vivien anhels i joies compartides.

Aquesta tasca està provocant resultats d'èxits tant en l'àmbit de l'Administració Pública com en l'àmbit empresarial, la comunitat és el punt de partida, el punt de fuga de tota democràcia i els fonaments de la col·lectivitat en un sentit estricte. A dia d'avui és impesanble concebre una Administració Pública sense presència a les xarxes socials… des de la societat hem aconseguit exigir als nostres representants més i millor comunicació i màxima transparència en la gestió.

Procurem entre totes i tots recuperar aquesta comunitat, un punt de trobada on tots -d'igual a igual- debatim, concretem i proposem com volem que sigui el nostre municipi i, per què no, el nostre país.

Ens veiem a la xarxa.

Xevi López Cadena
Community Manager
Online Reputation Manager

Publicitat

Opinió

Minut a Minut